יום שבת, 10 ביולי 2010

הכן את גופך לחורף

הסיכוי ללקות בשפעות, הצטננויות, זיהומים, דלקות גרון ושאר מרעין בישין גובר בתקופה זו של שלהי הסתיו ותחילת החורף. מחלות אלו נגרמות על ידי מגוון רחב של נגיפים וחיידקים התוקפים את דרכי מערכת הנשימה העליונות ופוגעים בה. לעיתים מחלות וסימפטומים אלה עלולים להסתבך ולהתפתח למחלות קשות ומסובכות. נגיפים אלה עוברים מאדם לאדם באמצעות שיעול והתעטשות, הגורמים להתזה של טיפות המכילות את הנגיף לחלל האוויר ועל משטחים שונים. גופנו חשוף לנגיפים אלה במשך כל ימות השנה אך בתקופה זו של חילופי העונה, תיפקוד מערכת החיסון נחלש והתנגדות הגוף לפושלים זרים אלה יורדת. לרפואה הקונבנציונאלית אין מענה יעיל למיגור הנגיפים. הם עוברים מוטציות ללא הרף ומשנים את המבנה שלהם. מצב זה מקשה על פיתוח חיסונים נגדם. באמצעות התרופות מנסה מערכת החיסון לנטרל את ההשפעה המזיקה של הנגיף. התרופות נועדו לדכא את תסמינים של המחלה, מה שעלול להאריך את משך המחלה או לגרום להישנותה. כיום קיים מספר לא מבוטל של טיפולים אלטרנטביים וטבעיים שיש ביכולתם לעצור את הידבקות והתפתחות המחלה. בראש ובראשונה יש לשמור על מערכת חיסונית חזקה ובריאה, במיוחד בתקופה זו. הרגלי אורח חיים בריאים ותזנה נכונה יחזקו את מערכת החיסון ויגבירו את יכולתה למנוע ולעצור את המחלות האופיניות לתקופה זו.
תפקידה העיקרי של מערכת החיסון הוא הגנה על הגוף מפני זיהום והתפתחות מחלה ממארת. היא מורכבת מכלי הדם והאברים הלימפתים: בלוטת ההרת, טחול, שקדים, פולפים קשרי לימפה, כדוריות דם לבנות, תאים התמחותיים ומגורמי נסיוב. ההרת היא הבלוטה העיקרית של מערכת החיסון. היא ממוקמת תחת בלוטת התריס ומעל הלב. בלוטת ההרת משחררת הורמונים וחומרים נוספים אשר מווסתים תפיקודי חיסון רבים. פעילות מרבית של בלוטה זו תלויה בין היתר ברכיבים התזונתיים אשר חודרים לגופינו. גורמי חימצון, ראדיקלים חופשיים, תזונה לקויה, מתח, אי שקט וחוסר פעילות גופנית עלולים לגרום להצמקות הבלוטה ולפגום ברמת פעילותה ותיפקודה.

להלן מספר דרכים טבעיות לחיזוק מערכת החיסון:

רצוי להימנע או להפחית:
* מזונות תעשתיים ומעובדים אשר מכילים אלפי חומרים כימים ( חומרים מייצבים, צבעי מאכל, חומרי שימור, חומרים משפרי טעם וריח, ועוד)
*מזונות מן החי ( בשר, דגים, עוף, מוצרי חלב וביצים), שבאופן טבעי אינם מתאימים למבנה מערכת העיכול של גוף האדם. הם קשים לעיכול, רווי כולסטרול, מקררים את מערכות הגוף, מעוררי אלרגיות . מגבירים יצור של ליחה , ומכילים שומנים רווים. מזונות אלה מכבידים על מערכת אנזימי העיכול. הגוף זקוק לאנרגיה רבה לעיכולים. אנרגיה שיכולה להתפנות לחיזוק מערכת החיסון וללוחמה בנגיפים.
*מזון מבושל ומטוגן. הגוף מגיב לסוג מזון זה כמו אל פולש זר, וגורם להאטת קצב מערכת החיסון.
*אלכוהול יוצר סביבה חומצית בגוף ומגביר את הסיכוי ללקות בדלקות כלי הנשימה העליונים.
* מזונות המכילים סוכר לבן וקמח לבן, מדכאים את פעולת מערכת החיסון. הם מפחיתים את מספר תאי הדם הלבנים ומעלים את מספר החיידקים המזיקים בגוף.( יש להגביל גם את צריכת הסוכר ממקורות טבעיים כמו דבש או מיצי פירות).

מומלץ:
* לנקות את הגוף מרעלים. זוהי למעשה הפעולה החשובה והמשמעותית ביותר.( רצוי להתייעץ עם מומחה)
* להרבות בשתיית נוזלים. בעיקר מים טהורים, מיצי פירות ומיצי ירקות עליים . אלה יסיעו מפני התייבשות אברי מערכת הנשימה. כאשר הקרומים הריריים, המרפדים את מערכת הנשימה מתייבשים, הסביבה נוחה יותר עבור הנגיף. כמות מספקת של נוזלים משפר גם את תיפקוד כדרויות הדם הלבנות על ידי הורדת הריכוז של החומר , המומס בדם.
*לאכול כמות מספקת של פירות הדר ופירות יער. פירות אלה עשירים בוויטמין C ובביופלבונואידים, הממריצים את ייצור תאי הדם הלבנים. ( כמו: גויאבה, קווי)
* לצרוך מזונות מלאים, טבעיים, ולא מעובדים ומתועשים כמו, ירקות ופירות חיים עם קליפתם ( עד כמה שניתן) דגנים מלאים, זרעים, וקטניות.
*הקפידו לכלול בארוחה פירות וירקות כתומים (כמו, א דלעת, בטטה, עדשים כתומות. הם עשירים בווטמי A המעודד ומעצים את פעולת מערכת החיסון.

תבלינים:
* שום ( Allium sativum ) , תימין (Thymus) זנגוויל ( ג'ינג'ר)פלפל שחור. קינמון,כורכום וציפורן נחשבים כתבלינים מחממים. הם תומכים בפעילות מערכת החיסון, מחזקים את דרכי הנשימה וביכולתם לסייע בטיפול בדלקות.

שינה ומנוחה
מערכת החיסון פועלת טוב יותר בזמן של מנוחה, מדיטציה, הרפייה, דימיון מונחה ושינה. ברמות העמוקות של שינה משתחררות תרכובות משפרות חיסון חזקות ומתגברים תיפקודים חיסוניים רבים. מתח מחליש את המערכת החיסונית ומותיר את הגוף חשוף למגוון רחב של מחלות.

פעילות גופנית
מעצימה את עמידות הגוף נגד פלישת הניגפים לתוכו. מפחיתה את מספר החיידקים המזיקים בגוף ותורמת רבות להפגת מתחים.

סיפור אישי
לפני שינוי הרגלי התזונה שלי חשבתי שטבעי הוא ללקות בדלקות וזהימוים מספר פעמים בשנה, ובמיוחד בתקופה זו של מעברי העונה. תליתי את ה"אשם" במגזג האוויר, בווירוסים ובהידבקויות. כיום, נוכחתי לדעת שניתן לעבור את כל עונות השנה, את כל תנאי מזג האוויר והמגפות למיניהם מבלי לחלות בכלל, ויותר מזה להרגיש בריאה, חיונית, מלאת מרץ בכל ימות השנה ושעות היממה..

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה